6 Hal tentang Almarhum Pangeran Johor Tunku Abdul Jalil yang Selalu Dikenang

6 Hal tentang Almarhum Pangeran Johor Tunku Abdul Jalil yang Selalu Dikenang

Tunku Abdul Jalil semasa hidup. (Foto: Istimewa)

BATAMNEWS.CO.ID, Johor Bahru - Rakyat Malaysia digemparkan dengan kepergian, Tunku Abdul Jalil Sultan Ibrahim, pangeran Kerajaan Johor, dua hari lalu. Tunku Abdul Jalil mangkat setelah melawan kanker hati yang diidapnya.

Namun sosok Tunku Abdul Jalil sangatlah dikenal rakyat Malaysia akan kebaikannya.
Walaupun kepergiannya banyak tangisi, namun pribadi dan kebaikannya tetap tersemat di tidak saja rakyat Johor namun juga Malaysia.

 

1. Sosok yang Suka Bergurau

Bukan sahaja suka bergurau dengan adik beradiknya, Almarhum Tunku Abdul Jalil juga suka bercanda dengan orang di sekelilingnya. Termasuklah video Almarhum Tunku yang mengusili seorang nurse yang sempat menjadi viral di laman sosial.

 

2. Pencinta Binatang


Sosok Tunku Abdul Jalil juga dikenal seorang yang pecinta binatang. Di beberapa fotonya terlihat ia memelihara beberapa binatang kesayangannya.

 

3. Almarhum Tunku Abdul Jalil adalah Seorang Inspektur Polisi


Almarhum Tunku Abdul Jalil pernah menjalani kursus latihan kepolisian selama 9 bulan dan mendapat pangkat Inspektur pada tahun 2011.

 

4. Mudah Bersahabat & Ramah

Tunku Abdul Jalil juga dikenal sebagai sosok yang ramah dan mudah kenal. Ia tak merasa sombong dengan kedudukannya sebagai seorang pangeran, sama halnya seperti ayahnya. 

Rata-rata orang yang pernah bersua mengatakan bahwa Almarhum sangat peramah dan mudah didekati.

 

5. Keluarga Raja Berjiwa Rakyat

Ia kerap mengunjungi orang sakit di Hospital Sultan Ismail dan Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru, kendati hanya bersilaturahmi dan menanyakan kabar.

 

6. Yayasan Kanker Tunku Laksamana Johor Dibentuk

Tunku Jalil menyatakan ia tengah bersusah payah menghadapi sakit kanker hati yang dideritanya. 

Tunku pun sangat ingin sekali membantu para penderita kanker untuk memberi semangat dan menjalani pengobatan dengan membentuk yayasan kanker.

“Sudah 1 tahun berlalu semenjak saya disahkan mengidap Kanser. Tidak lama lagi saya akan berkongsi kisah susah payah saya mengharungi hidup sebagai pesakit Kanser. Setelah mengetahui ada ramai pesakit Kanser diluar sana yang melalui pengalaman seperti saya, saya tidak dapat berdiam diri. Saya bercakap bagi pihak anda semua supaya masyarakat dapat memahami apa yang kita lalui serta saya sentiasa di sini untuk menyokong anda semua. Kepada pesakit kanser, ini adalah permulaan pada perjalanan hidup yang indah yang akan mengajar kita erti kehidupan sebenar. SAYA KETEPIKAN GELARAN, PANGKAT, KETURUNAN DAN DARJAT! Kenali diri saya dengan lebih dekat. Akan datang… ?#?TitlesAreManMade ?#?KamiSemuaSamaRata”

sumber: ohbulan

 

[snw]

 


Komentar Via Facebook :
close

Aplikasi Android Batamnews